Responsive Advertisement

2016. január 4.

Top 10 -es listák 2015-ből

Noha 2015 még csak most múlt el, mégis nosztalgikusnak érzem, hogy már most arra gondolok, miket olvastam egyáltalán az évben? Mik voltak az abszolút kedvenceim? Mindenki különböző "ezek voltak 2015-ben a legjobb könyvek" listákat nyomkod ki, ami azért irreleváns, mert mindenkinek mást jelent a legjobb...

Nálam a 2015-ben olvasott top könyv nem más, mint Dan Wells - Nem vagyok sorozatgyilkos című kötete volt, amely a Micimackó angol változata mellett megillette tőlem a kedvenc jelzőt. Dan Wells könyvében valami hasonlót találtam, mint anno Rachel Ward - Nem enged a mélység című darabjában: hátborzongató, érdekfeszítő, kiszámíthatóan kiszámíthatatlan.

Ami feltűnt, hogy lehet, kukacoskodóbb voltam 2015-ben, mint a többi évben, de kevesebb könyvre mondhattam azt, hogy annyira szerettem őket, hogy bármikor levenném a polcról és újraolvasnám.

A top 10-es listám 2. helyéért többen is viaskodtak, végül Jonas Jonasson - Az analfabéta, aki tudott számolni című könyvét raknám oda a humorával, az abszurditásával, és JJ-jel. 

A 3. helyen egy olyan kötet szerepel, ami nem egészen egyedül alapozta meg azt, hogy kiemelkedő helyen szerepeljen. Némileg elfogult vagyok az íróval szemben is, mert egészen tetszik, amit művel. A lerágott csont témákról bebizonyítja, hogy mindig van másik oldal. Így került a 3. helyre Brandon Hackett-től Az időutazás tegnapja.

A 4. helyen a toplistámon szintén több név kavargott. Egyszerűen három könyv között vacilálva nem tudtam eldönteni, mit tennék ide. Végül egy olyan kötet mellett döntöttem, aminek a témája alapvetően foglalkoztat, de nem áll közel hozzám, az író mégis megmutatta, hogy lehet egyediséget vinni, és úgy átadni mindezt, hogy nem kell tankönyvszagúnak lennie. Ez a kötet nem más, mint Yann Martel - Beatrice és Vergilius című alkotása, amelyben a holokauszt témakörét boncolgatja és teszi olyan köntösbe, hogy eleinte fel sem fogjuk, miről van szó.

Az 5. helyre szintén egy magyar szerző szorult, aki a 4. hely jelöltjei között is szerepelt a listámon. Az íróról tudni kell, hogy őt kritikusabban nézem, mint bármelyik más magyar írót. Ebben közre játszik, hogy meglehetősen fiatal, és eléggé magasak vele szemben az elvárásaim. Viszont újra és újra megmutatja, hogy van benne potenciál, képes fejlődni is; lassan, de biztosan kezd íróvá válni. Ami pedig mellette szól, hogy olyan műfajokban alkot, amiket szívesen olvasok, és a regény, amely felkerült a top 10-embe, mintha csak nekem íródott volna (fantasy, amibe beleágyaznak egy mondakört) Vivien Holloway - Moira

A 6. helyen egy olyan író szerepel, akivel már találkoztunk a lista 1-5. helyén. Amit tudni kell az íróról, hogy igazán szeretem a humorát, a fantáziáját, és azt sem igazán bánnám, ha minden nap kiadnának tőle egy könyvet. Egyszerűen annyira pihent és elborult alkotásai vannak, amik között az ember mindig talál olyan témát, amit úgy parodizál ki, hogy az olvasó még élvezi is mellé... A 6. helyezet tehát nem más, mint Jonas Jonasson - Gyilkos Anders és barátai (meg akik nem azok)

A 7. helyen ismét egy humoros alkotás szerepel a listán. Egyszerűen szeretem, ha valami humoros, vagy kiparodizál valamit. A kötet film változata ugyanolyan elborult, mint maga a könyv. A könyv némileg gyengébb minőségű, de csak egy hajszállal marad el a filmtől, aminek pont az a nagy előnye, hogy "fizikálisan" látjuk az eseményeket, és van, ami ezen a téren nagyobbat üt, mint a könyv lapjain.
A 7. helyezet 2015-ben nem más, mint Seth MacFarlane - Hogyan rohanj a vesztedbe

Kezdünk elérkezni a lista végéhez, még három hely kiadó. A 8. helyre egy olyan könyvet választottam, ami valójában jóval előbbre is simán beilleszkedhetett volna. Miért nem került előbbre akkor? Egyszerűen azért, mert több részét olvastam a sorozatnak, és voltak erősebb, voltak gyengébb darabok. Nehezen tudtam válogatni közülük, úgyhogy nagy átlagban véve minden eddig általam olvasott kötetét ide tenném. A sorozatról azt érdemes tudni, hogy egyszerűen isteni a kidolgozása, az elképzelt világa, a szereplői, minden annyira egyben van, hogy akarom olvasni a többi részt is (még-még-még!) Az oldalon jelenleg in medias res kezdéssel a sorozat eddig magyarul megjelent köteteiből két kötet található meg. Ez a sorozat nem más, mint Andrzej Sapkowski - Vaják sorozata

A 9. helyre ismételten olyan író szorult, aki magyar. A hölgyről (és/vagy írónőről) egy ideje már nemigazán lehet hallani, illetve nyitó kötete után a sorozatot nem magyarul, hanem angolul kívánja folytatni. A második rész angolul már elérhető, magyarul valószínűleg nem kerül kiadásra. Hazánkban annyira nem futott fel a sorozat, mint amennyire várták, ezért döntöttek úgy, hogy nem magyarul folytatják. A nyitó kötet szerintem nem sikerült rosszul annak ellenére, hogy tele van klisés megmozdulással. Az írónőnek van stílusa, tehetsége, és egy olyan könyve, hogy...

A 10. helyen egy olyan író szerepel, akivel már találkozhattunk a listán, igaz, akkor más műfajban. Ezen kötete mostanában kapott hideget-meleget (de főként hideget). Az idegesítő főhősnő mellett megjelent a túl klisés, kiszámítható és "ez meg hol kapcsolódik a nevezett műfajhoz?" érdeklődés is. A kötet nem hibátlan, ezt jómagam is aláírom, viszont szórakoztató, tetszik a szarkazmusa. A főhősnője olyan, mint egy normális ember: minden érzelem megtalálható benne, ami egy átlag emberben fellelhető a világunkban. Ezért lenne már idegesítő? Akkor mindenki az, nem?
A kötet nem más, mint... Vivien Holloway - Végtelen horizont



Most, hogy összeállt, mely könyvek voltak azok, amiktől nem kapartam a falat, amiknek az íróival a jövőben még lehet találkozni a blogon... következzenek azok a könyvek, amik valamiért kiásták a csatabárdot, kinyitották a bicskát a zsebemben, és amiknek az íróitól nem kívánok többet olvasni önként és dalolva... Íme a Top 10 borzalom lista...

Szerintem senki sem fog meglepődni azon, ki illette az 1. helyet. Az írója több ízben is kifejtette nekem a moly.hu oldalán, hogy túl ostoba vagyok, hogy felfogjam, miről akar írni. Többször felhívta rá szíves figyelmemet, hogy a helyesírásom rettenetes, úgyhogy nem kellene az övére megjegyzést tenni. Igen ám, de ő eladja a helyesírását, itt pedig ingyen és bérmentve olvashatjátok az ömlengésemet - még ha helytelen helyesírással, akkor is. Idézetekkel teletűzdelt posztjaimtól az írónő  2011 óta nem tud szabadulni, pedig a bizonyító erő ott volt a sorok között kiemelve... Mikor először olvastam tőle, akkor is támadólag lépett fel, ezért kapott némileg kiemelkedő figyelmet. Idén egy bejegyzést pingáltam csak a kötetéről, az is bőven sok(k) volt... Aurora White - Netes szerelem 2.

A 2. helyen ismét egy magyar szerző áll. Az a tudat nyugtat, hogy az első top 10 listámon 3 magyar név is szerepel, és több helyet vittek el (ergo: igenis, a magyarok tudnak írni). Az íróról azt kell tudni, hogy díjazták már korábbi munkásságát, majd úgy döntött, magánkiadásba kezd. Új kiadójánál az első regénye, ami a listám 2. helyén szerepel. Az író nem hajlandó beállni (ahogy ő fogalmazott:) a Szélesihez hasonló tucatírók sorába, ezért felvázolta: túl ostobák az olvasók, akik lehúzzák a művét. Azért húzzuk le, hogy nem tetszik, mert úgy gondolkozunk, mint a keresztények, nem úgy, mint a buddhisták, és mivel nem értjük, hát nem is tetszik. Mély benyomást tett tehát az "író" és nem csak rám, hanem más bloggerekre és olvasókra is. Az író lenéző hozzáállása mellett a könyvével is kivívta, hogy többet ne akarjak neki még második esélyt sem adni... Nem fogok támogatni sem olvasással, sem könyvvásárlással olyan írót, aki nem alázatos az írásban, és nem tiszteli az olvasóit... Garzó László - A szilánk

A 3. hely szerintem szintén nem fog meglepni senkit. Egy komplett sorozatot szeretnék itt kiemelni, ami egyszerűen nevetséges. A sorozatból készült anime sorozat is, és jobb lett volna, ha inkább csak az marad fent az utókor számára. A történet nevetségesen gyerekes, kiszámítható, és igazság szerint minden kaptafa ugyanarra épül. A vándorlásoktól, az izgalomtól mentes harcoktól már a hideg kiráz. Még két kötet hiányzik az olvasotti listáról, amelyek elolvasásával rövid úton lezárom a sorozatot, és megszabadulok tőle, de ennyivel a vége előtt már nem akarom feladni, akkor hiába volt a 6 kötetnyi szenvedés... Emily Rodda - Deltora Quest

A 4. helyre ismét sorozatdarabot hoztam, bár ezúttal egy kötetről lesz szó. Erről a könyvről csak annyit mondanék, valószínűleg azért nem tetszett, mert nem az én korosztályomnak íródott. Színvonalában is elmarad (túlzottan is) hasonszőrű társaitól. Stílusában, történetében, karaktereiben és kidolgozásában egyaránt egy gyenge darab... Nem is igazán tudtam mit kezdeni vele. 

Az 5. helyre szintén olyan kötet került, ami nem az én korosztályomnak szól, ennek ellenére lehetett volna élvezetesebb. Például azzal, hogy nem nézi hülyének a felnőtteket, nem a gyerekek mentik meg mindig a napot. A sorozatot önmagában azért tartottam eddig érdekesnek, mert olyan kulturákkal ismertet meg, amik nem feltétlenül képezik mindennapi életünk részét... Annyira távol álló kulturák, hogy az ember nem is tud róluk, míg utánuk nem olvas, itt pedig szórakoztató formában megismertethetnének vele. Sajnos ez maradt a sorozat egyetlen értéke, mert a történeti oldal nagyon bugyuta... 

A 6. helyen szintén egy tizenéveseknek szóló darab áll. Nyilván, ha annyi idősen olvastam volna, amelyik korosztálynak szól, kevésbé lenne kifogásom, mert nem venném észre azokat a dolgokat, amik előjönnek út közben. A kötet alaptulajdonsága, hogy következetlenül van felépítve. Logikátlanság logikátlanság hátán... Nem is szeretném szaporítani a szót, a  6. helyet megillette...

A 7. helyen egy számomra igen nagy csalódás áll. A kötetből film készült, ami zseniális, humoros, tele szarkazmussal, élettel, borúval és derűvel. A filmet milliószor láttam már előtte is és utána is, hogy olvastam a könyv változatot. Azért nézem meg azóta is újra meg újra, hogy kimossam az agyamból a könyv nyújtotta... semmit. csalódást. Meg lehetett volna ezt írni másként, nem ennyire tárgyilagosan. Nemigazán érezni át azt a helyzetet, ami a filmből érzelmileg tökéletesen átjön...

A 8. hellyel ismét elérkeztünk arra a pontra, hogy már csak 3 hely kiadó. Mintha a 2015-ös év arról szólt volna, minél több kellemetlen olvasmány halmozódjon fel... Próbálom magam tartani a 10-hez, de igen nehéz... Szóval a 8. hely büszke tulajdonosa egy kötet, ami szintén kisgyerekeknek szól, de! Egy sorozat darabja, és eddig a sorozatban nem volt ennyire mélyrepülés. Ami megdöbbentő, hogy páratlan kötetek általában valamiért jobban sikerülnek, mint a párosok, ez a könyv mégsem igazolja ezt a teóriát. A kötet pedig nem más, mint...

Nem árulok zsákba macskát, még öt könyv között vaciláltam, kik érdemelnék meg az utolsó két kiadó helyet. Közte van Lemony Snicket egész Balszerencse áradása sorozata is, amit megkíméltem azzal, hogy a 8. helyre beraktam belőle egy kötetet. Gondolkoztam Veronica Roth katasztrofális Divergent sorozatán, Tolkien gyerekmeséjén, és Meg Rosoff háborús szerelmes regényén, de aztán megnéztem a 2015-ös listámat még egyszer, és rájöttem, volt még ezeknél is lejjebb...

A 9. helyen egy újabb magyar alkotás áll. Könnyed strandolvasmányt szerettem volna, ehelyett kaptam egy adag csajos nyávogást, logikátlan humbuggal karöltve. Az érdekessége az, hogy a film még ennél is lejjebb viszi a dolgokat... Aszerint már például lehet gyerekem, csak azért, mert van már legalább egy nyelvvizsgám...

A 10. helyen pedig ismét egy magyar alkotás díszeleg, ami után levonom a következtetést is: ami fiatalabbaknak íródik, az valahogy a gyermekies oldala, a logikátlan húzásai miatt állatira nem tetszik... Egyszerűen képtelen vagyok megérteni, hogy attól, hogy kisgyerekeknek szól, miért kell A, ledegradálni a felnőtteket, B, lehozni a gyerekek szintjére. A gyerekek nem olyan ostobák, mint ahogy a felnőttek azt elképzelik, csupán még keveset láttak a világból. Ha valamit meg nem értenek, majd kérdeznek... Egy ellenszenves főhősnő pedig ki tudja ejtetni a könyvet az ember kezéből...


Mindezek után talán elmondható, hogy remek évet zártunk le. Volt benne néhány kukacoskodó író(jelölt), pár jó kötet, pár kevésbé tetsző kötet, néhány könyves balhé, sok könyves kibeszélés, és némi molykodás. Hamarosan újabb kötetekkel jelentkezem itt a blogon. Addig is mindenkinek jó olvasást!

Nincsenek megjegyzések:

Ezeket olvastam legutóbb...

Baby Signs: How to Talk with Your Baby Before Your Baby Can Talk
A ​király esztelen
Red Herrings
Szupernagyi
One True King
Az ​én váram
Kerekerdő meséi II.
Kerekerdő ​meséi
Hideg ország varázslói
Brer Rabbit Again
Viking és tündér - Beteljesedik-e újra az átok?
How Babies Sleep: The Gentle, Science-Based Method to Help Your Baby Sleep Through the Night
Tabuk és dilemmák a gyermeknevelésben
A pénz nem a fákon nő
Segítség, ember!
A slag
Menjek ​vagy maradjak?  Hogyan éljük túl a párkapcsolatot egy narcisztikus mellett?
Vágyakozás
„Anyább” ​anyák
Időtlen

Archívum

Rendszeres olvasók

Postaláda

Név

E-mail *

Üzenet *