Responsive Advertisement

2010. július 28.

Olvasási kedv nő/csökken ?

A minap egy könyvesboltban jártam, és ott kaptam el egy beszélgetés foszlányait, ami engem is megindított a gondolkodás rögös ösvényén - tudom, ez nagyképűen hangzik, de így van. Az örök vitatémáról szólt a csevej: az emberek egyre kevesebbet olvasnak.
Aztán eszembe jutott, mi mindent láttam a Könyvhéten: ameddig a szem ellátott mindenki könyvekkel szaladgált, ahol hely akadt, ott leültek és lapozgattak azok, akik már végigálltak pár sort, és hozzájutottak néhány új darabhoz, és képtelenek voltak kivárni, míg hazaérhetnek, így hát átadták magukat a könyves élménynek. Körbeültek szobrokat, elfoglaltak padokat, asztalokat... Egy szóval: ahol hely akadt, ott ücsörögtek és olvastak - bár láttam nem is egy embert, aki állva tette, mert már elfogyott a hely. Jah, meg az olyan fanatikusok, mint Gigi: míg sátortól sátorig jártunk, séta közben is olvasott...
Szóval elgondolkoztam azon, valóban igaz e a feltevés, hogy egyre kevesebbet olvasunk? Mióta blogot vezetek egyre inkább azt vallom, hogy nem, nem olvasunk egyre kevesebbet. Rengeteg ember vezet blogot, ők nyíltabban felvállalják, hogy "nézzétek, ennyit olvasok és ilyen könyveket, és az élményt megosztom veletek is, hátha ti is csatlakoztok és kidumáljátok velem, hogy egyes kötetek hogy tetszettek, vagy hogy nem"...
Kicsit körbenézve a neten egyre több és több könyves blogba futok bele, és köztük rengeteg az új - legalábbis abból következtetve, hogy még csak pár kötetről található pár sor.
Ráadásul a mai modern időkben mindenki a praktikusságra, a kicsinyítésre, a tömörítésre megy rá, és hogy ne egy egész könyvtárral keljen futkozni, ami nem is férne el a táskájukban hát beszereznek úgynevezett ebook olvasókat, vagy egyéb eszközöket, amiken lehet elektronikus könyveket olvasni, és azon teszik. Azonban egy mellettük elsétáló ember biztosra veszem, hogy nem azt nézegeti, hogy mit csinálnak ezeken az elektronikus kütyükön, és éppen ezért rejtve marad, hogy az illető éppen könyvet olvas, vagy mást csinál e.
Éppen ezért én nem azt mondanám, hogy a könyvek iránti lelkesedés csökkent, hanem azt, hogy drága hobbi egy házi könyvtár bővítése. Azért látunk emberek kezeiben kevesebb könyvet, mert manapság egy-egy könyv ára nem éppen csekélyke. Már pár könyv beszerzése is egy fél vagyonnak minősül és az emberek zöme úgy gondolkodhat, hogy hát másra is szükségem van, a könyveket meg letöltöm a netről és kész.
Bár én inkább a könyvtár és a könyvvásárlás híve vagyok - vagyis ellenzem az illegális letöltéseket, és jobb szeretem a könyveket a saját polcomon nézegetni -, azért elgondolkoztató, hogy így mennyivel több tartalomhoz lehet hozzájutni.
Azonban a szemfülesek ha egy kicsit körbenéznek megláthatják, hogy a könyvek beszerzése is lehet olcsóbb... Erre találták ki a használt könyveket árusító antikváriumokat, és az online webáruházak az akcióikat. Ráadásul a nagyobb könyvesbolt hálózatok (például: Alexandra) még a boltjaikban is leértékelnek néha egészen jó könyveket. Vagy az egyik legnagyobb online könyvárusító a Bookline egyre több helyre állít fel ún. Bookline Box -okat (olyan helyek, ahol az online rendelt könyvedet átveheted, és nem kell postaköltséget fizetned, mégis az akciós áron, olcsóbban tied a könyv).
Tudom, hogy az antikváriumokat sokan azért nem szeretik, mert "ki tudja kié volt előtte a kötet" meg mert "használt holmi". Higgyétek el, egy antikváriumban is lehet olyan kötetet találni, amiről ha az ember nem tudja, hol vette a tulaj azt lehet hinni, hogy könyvesbolti. Ezt tapasztaltból tudom. Ha nem tudnám, honnan kotortam elő Susanna Clarke - Búcsúbáj hölgyei című kötetemet azt hinném, hogy könyvesbolti. Azt hiszem, aki igazi könyvmoly, az szeret is vigyázni a köteteire.
Aki még ennél is olcsóbb megoldást akar arra, hogy könyvhöz jusson: könyvtár. A könyvtárbérletek helyenként igaz pénzbe kerülnek, de ez nem egy fél vagyon. Egyszer befizeted és olyan, mintha "egy marék apróból körbeutaznál annyi világot, amennyit nem szégyellsz. Igaz, így nem lesz sajátod a könyv, de van, hogy a könyvtárak selejteznek, és így értesülhetsz róla, ha éppen egy könyv gazdira vár.
Ráadásul kitaláltak még olyan szenzációs dolgokat is a kreatívak, mint a "Moly", ahol akkor is könyvhöz juthatsz, ha a malacpersely alján már nem maradt semmi. Egy másik molyos biztosan szívesen cserél veled könyvet... Lehet, hogy megvettél vagy kaptál egy kötetet, ami aztán nem tetszett, de valaki más lehet, hogy szívesen elolvasná. Egy csere posta, vagy molyposta útján, és máris mind a két fél boldog.
Ezek után nem tudom, hogy az olvasási kedv nőtt, vagy csökkent e az utóbbi években. Mindig vannak olyanok, akik azt mondják "utálok olvasni", aztán később mégis belőlük lesznek a legnagyobb könyvmolyok (volt rá példa, ilyen voltam én is). Azt mondom azoknak, akik a képembe vágják ezt a mondatot: jah, én is ezt mondtam, aztán rátaláltam az első olyan könyvre, amit imádtam, és utána több ahhoz hasonló élményt keresve rengeteg könyvön átrágtam magam, hogy újra átéljem.
Vagyis az embernek csak meg kell találni azokat a könyveket, műfajokat, amik közel állnak hozzájuk, ami érdekli stb... és még az anti-könyvesekből is hatalmas könyvmoly válhat.

Az olvasás nagyobb élmény, mint amit a mozitól vagy a tévétől kaphatsz. Jobb a képminőség, jobbak a jelenetkidolgozások, a hanghatások, az érzelmek felszínre törése. Közelebb érzed magadhoz az élményt, mert te is a részese vagy - no persze csak akkor, ha az akarsz lenni, és hagyod, hogy beszippantson az adott könyv világa.Link

4 megjegyzés:

Nancy írta...

Szerintem sem sem csökken. Csak más módon jutunk hozzá a könyvekhez. A helyesebb talán az lenne, hogy a konkrét könyvesbolti eladás csökken, és ebből következtetnek arra, hogy kevesebbet olvasunk. De ez érthető. Annyi más lehetőség van: online vásárlás, könyvtár, antikvárium, külföldi behozatal, kölcsönkérés ismerősöktől, csere-bere, mint ahogyan te is írtad.
Az a lényeg, hogy mi "molyok" tudjuk, hogy az olvasási kedv nem csökken, mert folyamatosan "fertőzzük" egymást a jobbnál - jobb könyvekkel, a többi meg nem érdekes. :D

Gigi írta...

Na igen, nagy szavak hangzanak el a szádból/tolladból. :D Gondolkodás? Hova fajulsz, drága húgom. Mindazonáltal igazad van. Például az én kis lakóhelyem közelében egy normális könyvesbolt sincs és be kell utaznom Pestre, vagy hát ott a Bookline. Ha nincs kínálat, ne panaszkodjon a könyvesboltos, hogy nem vásárolok nála, ez van. Amúgy pedig jogos, nem mindenki vásárol könyvet, erre ott a könyvtár, ami jó példa, és ott a netes letöltés, ami rossz példa. Én csak akkor fordulok az utóbbihoz, mikor nem lehet megvenni, nem lehet kikölcsönözni és az életem függ tőle. (Akad pár ilyen.) Másfelől én olyan vagyok, aki sok mindent újra olvas, és ha esetleg valamit e-bookban olvastam, mert nem tudtam megvárni, míg behozzák Amerikából, akkor is megveszem és újraolvasom.

Amúgy szerintem az Alkonyat és utána behozott társai miatt egy olyan réteg is olvasni kezdett, akik lehet életükben nem tették volna ezt, szóval szerintem biztos, hogy nő az olvasottság.

U.i.: Még szép hogy olvastam menet közben! GAIMANRŐL beszélünk. :D Azt nem lehet nem olvasni.

zakkant írta...

Olvasni jó és olvasni kell :) Bár a könyvárak az eget verdesik, de azért szerintem aki akar, és tényleg szeret az tud olvasni olcsón is. Nem kell ,hogy legyen e-book, ha tele van a város olcsóbbnál olcsóbb boltokkal és kedves emberekkel, akikkel lehet könyvet cserélni bizniszelni és aztán kidumálni. Az nem zavar, hogy manapság mindenki ír könyvesblogot, mert ez azt jelenti hogy legalább elolvasott már könyvet, és azzal, hogy leírja a véleményét. Persze sokan mondják, hogy manapság csak a ponyva megy, és csak trendek vannak meg a vámpíros könyveket veszik mást nem. Biztos van akik ezekkel haladnak, míg aki rákap az olvasás igazi ízére az mindenfélét elolvas utána. És még mindig rejtenek sok izgalmat a könyvtárak :) Meg hangulata is van! És a könyves közösség meg a sok molyolós népszerűsíti ezt.
Jó kis bejegyzést írtál :) Grat!

Mandi írta...

Sziasztok, mindenkinek kellemes estét!

Nancy: jaja, a fertőzést kihagytam, való igaz, ilyen is előfordul. Én úgy vagyok vele, ha a blogommal elérem, hogy egy anti-könyves kezébe vesz egy kötetet, mert felkeltettem az érdeklődését, akkor már elértem a célom azzal, hogy itt koptatom az ujjaim hegyét :)

Gigi: gondoltam, hogy beszólsz a Gaiman könyv miatt XD Nem hinném el a név ellenére, hogy te írtad a postot, ha nem lett volna ott az a beszólás XD
És való igaz, régen a Harry Potter indított el olvasási lázat, most az Alkonyat... De lesznek még szerintem ilyen könyvek a jövőben (legalábbis bízom benne).

Zakkant: szavaid olvasva (különösen az utolsó sort) irulok-pirulok (de tényleg) és minden tekintetben jól fogtad meg a lényeget is, csak kár, hogy én e kis városkámban nem tudok úgy senkivel csere-berélni... ezért is jó, hogy megmutatták nekem a molyt annak idején :)

Ezeket olvastam legutóbb...

Baby Signs: How to Talk with Your Baby Before Your Baby Can Talk
A ​király esztelen
Red Herrings
Szupernagyi
One True King
Az ​én váram
Kerekerdő meséi II.
Kerekerdő ​meséi
Hideg ország varázslói
Brer Rabbit Again
Viking és tündér - Beteljesedik-e újra az átok?
How Babies Sleep: The Gentle, Science-Based Method to Help Your Baby Sleep Through the Night
Tabuk és dilemmák a gyermeknevelésben
A pénz nem a fákon nő
Segítség, ember!
A slag
Menjek ​vagy maradjak?  Hogyan éljük túl a párkapcsolatot egy narcisztikus mellett?
Vágyakozás
„Anyább” ​anyák
Időtlen

Archívum

Rendszeres olvasók

Postaláda

Név

E-mail *

Üzenet *