Responsive Advertisement

2012. április 17.

"Filmadaptáció" címke (01-03 -ig)

Mostanában egyre több könyvvel találkozhatunk a filmvásznon, és olyan, mintha manapság minden könyvnek kötelezően kellene, hogy legyen egy filmes testvére.

Az oldalon is elkezdtem vezetni, hogy melyek azok a könyvek, amiknek vannak filmadaptációi, viszont ezeket csak akkor jelölgetem magamnak is, mikor már láttam a filmet, vagy tudom, hogy már létezik ilyen formában is.

A legutóbbi könyv, ami megkapta tőlem a filmadaptáció feliratot nem más, mint Az éhezők viadala volt. Bevallom, mikor megtudtam, hogy film lesz belőle, izgatottan vártam. Maga a könyv okozott nekem egy álmatlan éjszakát azzal, hogy beleragadt a kezembe. Persze, egy ilyen regénnyel szemben nem szabad várni, hogy a film is hiper jó lesz, mégis nagyon kíváncsi voltam, hogy adják vissza a filmben a könyvbeli dolgokat.
Az OST (Original Sound Track) között akadt jó pár szám, amire azt mondtam, hogy teli találat a filmhez (akkor még csak trailer és zeneszöveg alapján született vélemény volt). Ami a kedvencem volt ilyen téren a sorban, az Arshadtól a Girl on Fire volt.

Persze a film után némileg csalódás volt, mert szokásához híven a film nem adta vissza azt az élményt (feszültséget, izgatottságot, gyomorgörcsöt, hogy vajon mi lesz a főhősnővel), mint amit a könyv képes volt nyújtani, mégis azt kell mondjam, nem volt ez olyan rossz. Néhol ugyan meglátszott benne a kapkodás, egy-két baki, átirat, kihagyás stb... de lehetett volna rosszabb is.

Mit értek rosszabb alatt? Akinek az évben először adományoztam ezt a címkét az nem más, mint Janet Evanovich - A szingli fejvadász 1 című könyve volt. Igaz, hogy manapság már más címen fut, de én ennél a változatnál maradnék, mert ilyen címmel találom meg a könyvespolcaim rejtekében. Odáig voltam a sztoriért, a szereplők zöméért, és azóta már átrágtam magam a sorozat 3. kötetén is. Mikor megláttam a film trailerét azt gondoltam, milyen találó, Pink zenéje igazán illik hozzá, és a képkockákból kiderült, hogy a legfrappánsabb, leghumorosabb jelenetek a könyvből szerepelni fognak a filmben. A plusz a főhősnőt alakító Katherine Heigl volt, mert a színésznőnek több filmjét láttam (Roswell, Csúf igazság stb...), és eddig a zöme tetszett.
Azt kell mondanom, a kivételt a Szingli fejvadász 1 jelentette. Borzalmas film. A trailer tartalmazza a legjobb jeleneteket, a filmben már nincs plusz. Sajnálatos módon a poénok, amik a trailerből átjönnek, amiknél a könyv olvasása közben a könnyeim folytak elsikkadtak a vásznon. Egyáltalán nem találtam őket humorosnak. Egy-két ponton csalt csak mosolyt a szám szélére a film, de az igazán nagy hahota elmaradt. Nyugtató tudat, hogy legalább a társaság jó volt, ha már a film annyira nem is...

De persze nem csak jó könyv - rossz film párosításokkal találkoztam 2012 első három hónapjában. Még nem találkoztam hasonló jelenséggel, de azt kell mondjam, létezik jó filmadaptáció, ami hiába alapul könyvön, túlszárnyalja azt - méghozzá magasan.
El kell mondanom: itt először a filmet láttam, majd aztán olvastam a könyvet, de örültem is ennek a sorrendnek. Ha a könyvet olvastam volna először, nem biztos, hogy minden olyan tiszta lett volna, mint a film ismerete nélkül. A hónapban tehát a harmadik (ha úgy vesszük a második) filmadaptáció címke tulajdonosa nem más, mint a Hadak útján. A könyv gyanúsan vékonyka volt, és már értem miért: mert egyáltalán nem fejti ki a dolgokat. Ez talán abból adódik, hogy ugyebár egy ló meséli el a történetét E/1 -ben, de ez nem lehet mentség az összecsapott munkára!
A film ezzel szemben jobban átadja az élményt, az érzéseket, hitelesebb, mint a könyv változat, részletesebb, kifejtőbb, élvezetesebb, és még a humort sem spórolták ki onnan, ahova bedobható volt. Ha olvasok egy könyvet, általában a filmet alul értékelem, de ebben az esetben sajnos ez fordítva történt, pedig nagyon szerettem volna, hogy tetsszen.

Azt hiszem, az év első negyedében már nem megyek többet moziba, és nem nézegetek olyan filmeket, amik könyvből készültek. Hogy melyik könyvek lesznek a következők, amik megkapják a filmadaptációs címkét? Majd még meglátjuk. Azt viszont már most tudom, hogy a könyv valószínűleg jobban tetszik majd, mint a film - bár nem bánom az ilyen esetekben, ha tévedek...


Az alábbi blogokon találhatsz hasonló bejegyzéseket:
Shanara
Kellyolvas

1 megjegyzés:

Gyula írta...

Szerintem sem ért fel az Éhezők viadala film a könyvhöz. Nem jött át a szereplők lelki vívódása, fejlődése. Azon kívül szerintem aki nem olvasta a könyvet, nem értette teljesen az eseményeket.

Ezeket olvastam legutóbb...

Baby Signs: How to Talk with Your Baby Before Your Baby Can Talk
A ​király esztelen
Red Herrings
Szupernagyi
One True King
Az ​én váram
Kerekerdő meséi II.
Kerekerdő ​meséi
Hideg ország varázslói
Brer Rabbit Again
Viking és tündér - Beteljesedik-e újra az átok?
How Babies Sleep: The Gentle, Science-Based Method to Help Your Baby Sleep Through the Night
Tabuk és dilemmák a gyermeknevelésben
A pénz nem a fákon nő
Segítség, ember!
A slag
Menjek ​vagy maradjak?  Hogyan éljük túl a párkapcsolatot egy narcisztikus mellett?
Vágyakozás
„Anyább” ​anyák
Időtlen

Archívum

Rendszeres olvasók

Postaláda

Név

E-mail *

Üzenet *