Responsive Advertisement

2011. augusztus 27.

F.X. Toole - Millió dolláros bébi



Fülszöveg


A kötet a négy Oscar-díjjal kitüntetett Clint Eastwood-film alapjául szolgál.

"Az edzők, a menedzserek és a bunyósok hívnak. Ismernek abból az időből, amikor még bunyósokat edzettem. De megöregedtem, a nyakam meg a hátam pedig tönkrement a sok ütéstől, amit a manccsal fogadtam. A boksz a féllépések és a félcentik játéka, ahol az öregnek ugyanúgy megvan a helye, mint a fiatalnak. Nélkülünk nem volnának bunyók. A szurkolók azt hiszik, a boksz arról szól, milyen kemény valaki. Akik belülről ismerik, akiket magával ragadott, tudják, hogy a bunyó a tiszteletről szól."

•••••

A mai kiválasztottam egy sokak által ismerős címhez tartozó könyv, amiről a legtöbb embernek egy film ugorhat be. Ez a könyv nem más, mint a Millió dolláros bébi. Biztos rengetegen ismerik a filmet, amiben egy női bokszoló "pályafutását" követhetjük nyomon, aki nem más, mint a címszereplő. De vajon mi bújik meg a könyv borítója alatt?

Az ember, mikor először kézbe veszi a könyvet, azonnal leesik neki: ez bizony nem egyetlen regény, hanem egy novelláskötet, mely tartalmaz egy előszót, továbbá 6 bokszoló történetét, furcsa eseteket, amik sokszor drámai véget érnek.

Nem részletezném mindegyik novellát külön-külön, csupán csak párat emelnék ki közülük. Az egyik nem más, mint a címben is szereplő Millió dolláros bébi. Sose hittem, hogy valaha ezt mondom, de ez esetben "a film jobb mint a könyv" - egyszer mindent el kell kezdeni. A rövid történetecskét két szempontból találtam negatívnak: míg a film mindent részletesen bemutat, és képen megjelenítve élvezhető ez az egész, addig a könyvben unalmas, sablonos, és az ember alig várja, hogy a végére érjen ennek a szenvedésnek. A másik, ami miatt nem tetszett, az érzelmi ábrázolás. A történet végén ugye történik, ami a történik, és az olvasó elvárná, hogy megríkassa, vagy valami, de nem megy át az érzés, ami a sorok mögött kellene, hogy megbújjon.
Miért jobb a film, mint a könyv? Mert sokkal kidolgozottabb, és noha helyenként nem részletezi túl a dolgokat, a néző mégis megérti, míg a könyvben a nagyon aprólékos kidolgozás, a túlzott maximalizmus letöri az egész élményt.

A másik mű, amit kiemelnék, az az utolsó novella volt, ami a "Nemsoká' " címet viseli. Egy novella, ami azzal, hogy bekerült a másik 5 után, valamelyest menti a helyzetet. Ebben látszik, hogy a bokszoló is csak ember, hogy nem sebezhetetlen, hogy ugyanúgy érez, mint mindenki más, hogy a sporton kívül más is mozgatja, sokkal hitelesebb, mint a többi iromány.
Noha abban nem különbözik a többi novellától, hogy bizonyos helyeken törekszik a nagyon precíz magyarázatokra, ennek ellenére itt már valamelyest mintha változott volna az írásmód, sokkal inkább átérezhetőek az érzelmek - a sablonos leírások ellenére is.

Nagy általánosságban összefoglalva az összes történettel ugyanaz volt a problémám: sablonos, unalmas leírások, amik közé az író belenyomorgatott egy rakás precíz, túlmagyarázott, pontoságra törekvő rizsát a bokszról, a bokszmeccsekre való felkészülés hátteréről, hogy mi történik a "sarokban", vagy éppen a meccs előtt közvetlenül és után, mik a szabályok, ki hogyan üt, kinek mije hogyan törhet el, hogy lehet lekezelni adott sérülést stb... Akinek ez a könyv a kezébe akad, gondolom nem feltétlenül ismeri a bokszolók világát, de ennek ellenére mondom azt, hogy nem kellenek bele az ennyire túlerőltetett, boksszal kapcsolatos leírások, magyarázatok, mert zavaróan szájbarágós az egész. Nem egy orvosi-bokszolós szakkönyvet akar az olvasó látni, hanem egy hangulatos, élvezhető olvasnivalót, érdekes történetekkel, amiknél izgatottan várhatja: "vajon mi sül ki a végére?" Ennek ellenére tényleg olyan, mintha bokszolóknak íródott volna mondván, mit hogy csináljanak, ha jól akarnak bokszolni.

Összességében nézve nekem nagy csalódást jelentett ez a könyv, mert arra számítottam, hogy jobb lesz, mint a film volt, de ezt nem érte el. Az, hogy novelláskötetről van szó, az még nem zavart volna, ha nem olyanok a leírások, amilyenek; az író sok mindent túlbonyolított. Értem én, hogy meg akarja mutatni, hogy jártas a témában, hogy el akarja érni, hogy az olvasók tényleg el tudják képzelni, mi hogy van, de ezzel átesett a ló másik oldalára. Egyetlen novellát tudtam többé-kevésbé élvezni, de ott is helyenként a stílus miatt a hajamat téptem volna legszívesebben.
Egy biztos: nem ez lesz a kedvenc novelláskötetem.

Nincsenek megjegyzések:

Ezeket olvastam legutóbb...

Baby Signs: How to Talk with Your Baby Before Your Baby Can Talk
A ​király esztelen
Red Herrings
Szupernagyi
One True King
Az ​én váram
Kerekerdő meséi II.
Kerekerdő ​meséi
Hideg ország varázslói
Brer Rabbit Again
Viking és tündér - Beteljesedik-e újra az átok?
How Babies Sleep: The Gentle, Science-Based Method to Help Your Baby Sleep Through the Night
Tabuk és dilemmák a gyermeknevelésben
A pénz nem a fákon nő
Segítség, ember!
A slag
Menjek ​vagy maradjak?  Hogyan éljük túl a párkapcsolatot egy narcisztikus mellett?
Vágyakozás
„Anyább” ​anyák
Időtlen

Archívum

Rendszeres olvasók

Postaláda

Név

E-mail *

Üzenet *